tisdag 12 maj 2009

Tokyo

Nu har man varit i Tokyo då! Vi åkte dit under golden week, för vi var lediga från universitetet i några dagar på grund av helgdagar.

Jag åkte dig förrförra fredagen med Quang. Vi tog nattbussen till Tokyo som tog ca. 8 timmar. Bussen var inte full så jag fick två säten för mig själv, vilket var skönt. Men fick inte så mycket sömn för det.

Vi började med att ta oss till Asakusa, stadsdelen där vi skulle bo. Vi hade tur med guesthoueset, de två första nätterna hade vi bokat en 10-rummare, men fick en fyra rummare :) Där var det slut på våran tur, för jag fick halsfluss eller något första dan, som höll i sig ända tills vi skulle åka hem Men det vara bara till att knarka ipren och kämpa vidare.

Vi var inte så mycket i Asakusa, det vi gjorde där vara att kolla på ett tempel. Jag hade sagt till Quang att jag hänger med till vilket tempel som helst, men bara ETT tempel. Har varit på tokigt många tempel sen jag kom hit. Det blev till att kolla på två tempel under våran Tokyovistelse.

Mmm, piza med apelsin o citron på...?!









Sen spenderade vi dagarna att åka till alla de stadsdelar som alla andra åker till första gången de är i Tokyo. Jag var förvånad över hur otroligt lätt det var att ta sig fram med tunnelbanan där! Hur lätt som helst! Första dagen åkte vi till Tokyo Bay, Odaiba. Det hela började bra när vi var framme. Quang glömde en påse inne på tåget och sprang tillbaka in. Där stod jag ensam kvar på perrongen o kollade på Qunag inne i tåget som förstökte ta sig ut när dörrarna stängts medans tåget åkte iväg.










Vi söndagen åkte vi till Harajuku, min favorit stadsdel i Tokyo än så länge. Där såg vi många ungdomar som klär sig i extrema kläder, stilen heter tillomed harajuku.









Kawaii!



Flygplan inne i affär




Någon som behöver en gratis kram? Åk till Harajuku





Vi tog oss en titt på Tokyo tower med, vilket är en kopia av eiffeltornet



På lördagskvällen mötte vi upp med några andra som också var i Tokyo. De gick ut på nattklubb, men sjuk som jag var tog jag mig hem o sov istället. Men det verkar som om jag inte missade så mycket. Vi var i shibuya, korsningen som är berömd i Tokyo och som finns med i Lost in Trancelation







En känsla av nästan hemma



Vi åkte till Akihabara också, ett område fullt med elekronik, ungefär som dendentown i Osaka. Där hittade vi till en retro affär, fullt med gamla spel som exempelvis Nintendo 8 bit. Det gick även att spela där, och det var smockfullt av nördar... jag räknade upp till 1 tjejer inklusive mig själv.
På sådana här nördig stadsdelar går det att finna maid cafés. Där inne är alla servitriser utklädda till just... franska servitriser, men mangastyle. De spelar spel med gästerna (som ofta består av killar) och de förlorar alltid. De sjunger för sin gäster när de ber om det och behandlar sin gäster som gudar. Det finns även butler cafés.






Jag i Ginza:


Shibya igen:



Här i Japan finns det något som heter hostbar och hostessbar. Där snygga tjejer och killar går ut med betalande klienter, dricker och flörtar med dem. Här är reklam för hosts... alla har samma frissyr, som är väldigt inne i japan just nu.


Det vi gjorde mest var att kolla runt olika stadsdelar och shoppa. Det var meningen att vi skulle på temaresturang, men det var lite för dyrt med tanke på att jag inte kunde svälja någon mat för jag hade väldigt ont i halsen.

Sista dagen åkte vi till ett anime game event, där folk klädde ut sig till animefigurer. Det kostade visst penger att ta bilder, men vi lyckades smygta rätt så många bilder ändå. Påvägen ut upptäckte någon att vi inte hade betalat, men tack vare de flesta japaners engelska kunskaper slapp vi undan. Jag lägger ut "animebilderna" i ett eget inlägg =)
Vi åkte hem med shinkansen,ett väldigt sdnabbt tåg, vilket vär väldigt skönt. Så istället för 8 timmar, tog det 2 och en halv timme till Kyoto.

Inga kommentarer: