onsdag 20 maj 2009

Sakna / Inte Sakna

Saker jag kommer att sakna med Japan:


  • Att kunna cykla på fel sida utan att någon blir irriterad
  • Alla människor jag har träffat här
  • Karaoke
  • Torikizoku (restaurang med billig mat o dryck)
  • Kommunaltrafiken (förutom på natten)
  • Att kunna sova var som helst när som helst utan att se dum ut
  • Att kunna lämna exempelvis min väska lite var som helst utan att någon snor den
  • Att kunna åka till Kyoto eller Osaka när jag vill
  • Att alla är så snälla och hjälpsamma hela tiden
  • At vara omringad av japansk keramik (me love!)
  • Att se människor springa runt i vackra kimonos
  • Kapa sushi (restaurang, 10 kr för två sushibitar)
  • Att ständigt bli överaskad
  • Toaletter som fäller upp locket när du kommer in, som har uppvärmt säte och som spolar åt dig när du är klar
  • Plumwine with soda

Saker jag inte kommer att sakna med japan:


  • Att det inte finns någon nattrafik
  • Det mesta av maten
  • Min rumskamrat
  • Att frukt är omänskligt dyrt
  • Att alla är så anala över allt här (mycket regler som måste följas punkt till pricka)
  • Japanska toaletter (squat - toalett)
  • Att jag alltid måste bära runt på mitt eget skräp i jakt på papperskorg
  • Hunden som skäller varje morgon
  • Japansk TV
  • J-pop

Saker jag kommer att uppskatta hemma:

  • Flexibla människor
  • Maten!
  • Att ha en egen lägenhet
  • Alla människor jag har saknat
  • Papperskorgar
  • Bänkar utomhus
  • Att kunna lämna mitt hem iklädd mjukisbyxor utan att känna mig som värsta luffaren
  • Snabbare internet
  • Svensk sommar
  • Vin
  • Grilla
  • Att vara helt säker på att jag kommer att veta hur man spolar vajre gång jag går på toaletten

Inga kommentarer: