tisdag 19 maj 2009

Svinfluensan i Japan

Då har svininfluensan kommit till Japan, tre fall har rapportersats från Osaka och Kobe. För att minska risken för spridning har flera skolor stängts ner. Det inkluderar mitt universitet. Så igår, precis när jag skulle stänga in mig och plugga för min sista final exam fick vi reda på att det kommer inte att bli några mera lektioner för oss, för skolan stängs ner till den 24: maj.

Och det är jätteskönt att slippa prov. Men det känns väldigt snopet. För våran graduate cermination på lördag har också blivit inställd. Hade sett fram emot att ha något slags avslut på den här terminen, men icke. Får nöja mig att äta ute med mina goa vänner istället, men det är ju inte helt fel det heller.

Jag tycker det är lite onödigt att stänga ner hela universitet. Men jag är inte så förvånad, japanaer är ganska paranoida för sjukdomar, vilket kanske inte är så konstigt när de är så många och bor så tätt. Plus att jag blev isolerad i Tokyo på mitt guesthouse i nån timme och utfrågad när jag hade halsfluss, för de var rädda att jag hade svininfluensan haha. Hade inte ens några symptom som påminde om influensa!

Inte nog med att skolan är inställd. Japaner får inte hälsa på oss i våra seminar houses (där vi utbytesstudenter bor) pga svininfluensan. Vilket är en aning rasistiskt, men sånt beteende är accepterat här i Japan. Det är ju inte direkt så att det är större risk för att vi bär runt på influensan än någon japan.

Så var gör man då när man helt plötsligt har fått en massa tid till övers. Tjaa, vi tänkte att vi skulle köpa ansiktsmask igår, sån där japaner bär när de är sjuka, eller inte vill bli smittade. Det visade sig att det var slutsålt sen i förrgår. Inte en enda ansiktsmask gick att finna i hela stan! Inte för att vi kände att vi absolut måste ha en, men tänkte passa på, eftersom detta är nog enda tillfället det inte känns alltför konstigt att bära ansiktmask som gaijin. Fast jag har redan provat, när guesthouset i Tokyo tvingade på mig en...

Så istället köpte vi allihopa billiga flipflops för 10 kr. Fungerar säkert lika bra mot ovälkomna bakterier.

På kvällen drog vi till en park. Innan vi skulle åka hem kom ett gäng killar med en plastmatta och olja och började brottas. Bara sådär, mitt i natten på en måndag i parken. Några av våra killar ville vara med och brottas de med, så vi stod och kollade en stund.



Så här kan det gå när man får för sig att cykla med två cyklar samtidigt:



Idag ska jag nog åka in till Kyoto och shoppa. Ska åka in själv hoppas jag och det kommer faktikst vara jätteskönt att få bestämma helt själv vilka affärer jag vill gå i och när jag ska åka hem.

Inga kommentarer: