söndag 1 februari 2009

Parkbänkar, skräp och mat

Mat från restaurangen på universitetet. Nudelsoppa med lamm o lite annat.

Japansk trädgård.

Mysig liten lokal restaurang utanför Kobe. Alla sitter runt kocken som lagar mat.

I lördags var vi ett gäng som åkte till Kobe. Det var tevligt men inte så mycket att berätta om den här gången. Vi var i chinatown och det var trevligt, eftersom det kinesiska nyåret är nu. Det som vi upptäckte i Kobe var att det finns väldigt lite parkbänkar här i Japan. Ja, de existerar nästan inte överhuvudtaget. Det blev ganska uppenbart efter flera timmars traskande att det inte finns någonstans att sitta, så till vida man inte är på en restaurang eller liknande.

En annan grej som e lite lustig. Det finns inte mycket papperskorgar här, utan man får bära runt på sitt skräp ett tag tills man hittar en. Ändå är det väldigt rent här, inte mycket skräp och så. På tal om skräp, så är de väldigt petiga med återvinning här i japan, vilket är en bra grej. Det är väldigt viktig att man slänger sitt skräp rätt. Utomhus så går det alltid att sortera sitt skräp, eftersom det inte bara finns en papperskorg när man hitter en, utan flera för olika typer av skräp. Vi har fått papper på med bilder och allt, för att ingen ska kunna göra fel.
Jag är helt förundrad över hur ärliga folk är här. När jag träffade min japanska speakingpartner Yurika tidigare i veckan (ungefär som en personlig fadder), så lämnade hon sin väska med värdesaker i, utan uppsikt i resturangen på campus. Hon blev förvånad över att folk ibland stjäl såna saker i sverige! Och när man har paraply med sig tar man inte med dem inomhus i exempelvis affärer eller i universitet, utan man lämnar dem vid dörren i särskilda paraplyställ. Och när man kommer tillbaka så finns paraplyet kvar. Brottligheten är så låg i den här staden att polisen är uttråkad. Det är därför det sker så många kontroller om cykeln verkligen är registrerad på cyklisten, för det ger poliserna något att göra.

Idag har det varit ganska lugnt och jag har hunnit med att packa upp allting och tvätta. Jag har även handlat idag. Jag vet inte hur många som vet det, men jag är inte bra på att laga mat. Och när jag är i en mataffär känner jag mig oftast förvirrad av all mat. Så ni kan ju tänka er hur det känns för mig att vara i en mataffär i japan. Min förvirrning och känsla av missanpassad visste inga gränser! Inte för att jag tycker att den japanska maten är äcklig eller läskig på något sätt, men jag har absolut ingen aning om var jag ska börja i mataffären. Allt står på japanska, så man vet inte riktigt vad man köper. Och sen när man har köpt maten som man inte vet vad det är återstår den stora frågan: Hur tillagar man det här. Därför blir det till att köpa en massa färdiglagad mat, micromat och liknande den här veckan. Jag ska se vad de andra som bor o det hör huset lagar och se om jag kan inspireras. Man vill inte riktigt chansa, eftersom maten är ganska så dyr här. Men jag chansade o köpte en påse innehållande småpåsar med japanska kryddor i. Men jag har ingen aning om vad det är för kryddor eftersom jag inte kan läsa på japanska. Så de blir lite rysk roulette nästa gång ja lagar mat.
Imorgon börjar mina kurser, så det ska bli spännanden, speciellt japanskan. Jag behöver lära mig fort, annars blir det jobbigt när jag och jonas (han ska hälsa på mig) ska resa runt på vårlovet, eftersom inte många kan engelska här. Jag kommer att ha föreläsning varje dag och vissa dagar är långa. Det är jag inte riktigt van vid, men det ska nog gå bra :)

Inga kommentarer: