söndag 15 februari 2009

Helgen som varit

Helgen har varit lugn för min del. Min förkylning vill inte riktigt släppa och jag har varti förkyld i fyra veckkor nu. Men i lördags åkte vi till Kyoto och vi hade vädligt tur med vädret, solen sken och det var varmt och skönt. Vi tog oss fram själva med tåget utan hjälp av några japaner och lyckan är total över att vi klarade det! Väl i Kyoto träffade vi Quangs vän från sverige och hennes japanska vänner.

När vi kom dit vid lunchtid åt vi lunch. När vi betalade fick vi några biljetter som vi kunde använda på tågstationen. Man lämnar in biljetterna sen så får man snurra på ett hjul tills en kula trilla ut. Beroende på vad det är för färg på kulan som kommer ut så kan man vinna allt från en tepåse till en tv.





Här rullar Erik hjulet och spänningen är olidlig


Här är den lyckiga vinnaren! Vi drog såklart nit och vann en tepåse med grönt te. Det är en väldigt rolig idé och jag får känlsan av "bara i japan". Häromdagen åt jag sushi med Yurika och hennes vänner. Efter att vi hade ätit så skulle man lägga tallrikarna i en springa. Efter var 5:e tallrik hände något på den lilla skärmen man betsäller ifrån, som exempelvis ett lyckohjul. Om man vann så rullade det ner en plastboll med en leksak i från en grej. Efter att vi hade ätit i Kyoto åkte vi till Uji, en bit utanför Kyoto. Uji är känt för grönt te. Så vi provsmakade lite grönt te.



Vi åt också en vanlig dessert/godis här i Japan som jag inte kommer ihåg vad den heter eller vad den är gjord av. Vanligtvis är det en vit boll men nu var bollarna givetvis smaksatta med grönt te, så de var gröna. Vi fick även smaka på choklad med grönt te smak som var väldigt god. Det går att smaksätta allt med grönt te och det gör de också här i Japan.



Efter detta gick vi till Byodoin temple. Det var väldigt mysigt.




Sedan åkte vi tillbaka till Kyoto och vandrade runt lite i den gamla delan av stan, geisha distriktet. Det är jättemysigt däromkring, tyvärr hade vi inte jättetur och såg en geisha. De jobbar, så det är sällan man ser en geisha så länge man inte betalar för det, vilket kostar en ganska stor slant.







I lördags var det valentines day, vilket ni säkert redan vet om. Om man bor i japan så har det nog inte undgått någon. Under hela min vistelse här hittills har det varit reklam överallt inför denna högtid. Men de firar inte valentines här som hemma. Utan här ska kvinnorna göra choklad som de kan ge till männen. Det är en dag då kvinnorna har möjlighet att uppvakta männen. Annars är det alltid männen som uppvaktar kvinnorna. De måste även ge choklad till alla manliga arbetskamrater. Men i mars blir det paybacktime och männen måste ge choklad till alla kvinnor de fick choklad från under valentines day.


Här er en bild på hur det ser ut utanför många restauranger. Det är maträtter gjorda av plast.

Jonas och jag har bestämt oss för att stanna här i Kansai regionen (där jag bor) och resa runt och bo i Kyoto och Osaka. Det finns så otroligt mycket att se och göra häromkring. Längtar tills han kommer och jag får lite semester. Annars så går studierna bra tror jag. Det vill utvisa sig på tisdag då jag har prov i spoken japanese, vilket känns en aning skrämmande för tillfället.

2 kommentarer:

LindaEklund sa...

Vilka fina bilder du har lagt upp! Allt ser så mysigt ut och det låter som att du har så himla kul. Jag blir jätte sugen på att åka till Japan när jag läser din blogg. Här i sverige har det varit jätte kallt och snö i en hel vecka snart men det har du nog fått reda på redan =) Igår på alla hjärtans dag var jag på universitetes årshögtid med blomman, det var jätte roligt att få klä upp sig i lång balklänning och äta en massa god mat. Hade dock gärna skippat själva cermonin där man delade ut professors titlar m.m. för den var väldigt långtråkig. Massa kramar//Linda

Anja sa...

Staden jag bor i är inte vidare mysig, men det finns många fina platser i närheten. Det är väldigt kul, händer saker mest hela tiden här. Är glad att jag slipper snön :)Balklänning o god mat är alltid trevligt. Hoppas du har det bra!