lördag 7 februari 2009

Längtar efter våren!

Japaner i kimono




Här finns det farliga "diken överallt. De är en av anledningarna till att man måste vara försiktig när man cyklar (den andra är galna billister). De är ganska djupa och det händet att folk cyklar ner i dem och skadar sig. Vet inte vad de är till för än, men det har säkert något att göra med regnvatten.


Kareoke!! :)

Jag längtar till våren!! I svenska mått mätt går det nog att kalla vädret här för vårväder. För det är inte så kallt utomhus. Det är bara det att det är liak kallt inomhus som utonhus här, för det finns ingen isolering i de papperstunna väggarna här. Vissa rum är såklart varma, man får brassa på med värme från luftkonditioneringen. Men annars är det kallt mest överallt och jag känner mig ständigt frusen. Så även om det teoretiskt sett är kallare i sverige, så är sverige ett land man fryser väldigt lite i jämfört med japan.

I veckan har vi varit på kareoke två gånger. Här är karoeke inte som i sverige, där man står på en liten scen och sjunger för hela baren. Utan de har speciella kareoke ställen här, där man hyr ett rum med sina vänner och sjunger på för fullt. Och så finns det alltid en liten telefon eller knapp som man använder för att beställa drinkar. Riktigt trevligt :)
Det är lätt att glömma bort att man faktiskt har åkte hit på utbytesstudier och inte är på semester. Den här veckan har verkligheten kommit ifatt mig. Nu är den första skolveckan här avklarad. Jag har 2-3 föreläsnignar varje dag, men det blir ibland länga dagar i skolan eftersom jag har långa raster emellan. På förmiddagar läser jag språk, varje dag speaking japanese och tre dagar i veckan reading and writing japanese. I japan finns det tre stycken alfabet, hiragana, katakana och kanji. Jag är så glad över att jag lärde mig hirigana och katakana innan jag åkte, för vi går rätt fort fram och de flesta tycker det går lite för fort för at hinna få in alla tecken i huvudet.

På eftermiddagarna läser vi våra andra kurser, den ena jag läser heter interculture comminucation in japan, och verkar vädligt intressant och kul. Den andra heter peace, development and democratization, the asian challlenge. Den är också väldigt intressant men tyvärr känns det som om jag kommer att behöva anstränga mig o plugga lite på den.

Det känns ungefär som om jag går på högstadiet igen. Närvaro är jätteviktigt och man få inte komma försent. Lärarna tar våran närvaro innan varje lektion. Och så får vi läxor! Små läxor som ska lämnas in titt som tätt. Det är lite ovant att plugga 4 kurser smatidigt, men det ska nog gå.

Ikväll ska vi in till Osaka och festa. Antingen så går man in för det till 100 % eller inte alls. För tågen här slutar att gå vid 23 nångång, så om man vill vara kvar så får man ta första morgontåget hem. Yurika ska med, så det ska bli kul :)

Inga kommentarer: