onsdag 11 februari 2009

Förvirrad gaijin

Tänk er att en dag vakna upp och inte längre kunna läsa ett ord. Och att du inte skulle förstå vad folk säger till dig. Och när du försöker prata så uppstår förvirring, för att ingen förstår. Det är precis så jag känner mig ibland när jag är här. Det är som upplagt för många missförstånd i kommunikationen framöver (vilket redan har skett ett antal gånger). Den lilla japanska jag har lärt mig är "vad är klockan?" (jag skulle säkert inte förstå svaret på den frågan) och "vad är det för något?". Det är just de meningarna som har fastnat mest i mitt huvud.

Fast jag klarar mig ganska bra på det än så länge. Det känns nästan som om jag inte varit i japan på riktigt än. Är hela tiden omringad av en massa gaijin (fult ord för utlänningar) och är mycket på campus som är lite av en egen värld. Och varje gång vi rört oss utanför stan, så ser vi till att ha minst en japan med oss. Det är verkligen svårt att klara sig själv utan folk som kan japanska omring sig. Det ska bli spännande att se hur jag och Jonas kommer att klara oss när vi ska resa runt på mitt vårlov. Förhoppningsvis kan jag några mera fraser på japanska vid det laget. För Jonas ska komma hit och hälsa på mig :D Han har bokat flyg och kommer hit den 7:e mars och ska stanna här i två veckor!

Idag är det japanese foundationday. Det betyder att vi inte har några lektioner så vi passade på att åka till Osaka. Vi gick i lite affärer först, sen var vi på Aquarium, som är ganska känt. Det var nog ett av de bästa "kollar på fiskar"-ställen jag har varit på.

Kan ju meddela att mataffären inte är lika läskig längre. Jag har hittat köttfärs och lite tillbehör och äter spaghetti med köttfärs varje gång jag inte äter ute. Det enda som är läskigt nu är priserna, som inte är så snälla till min plånbok. Men jag har hittat till en mycket älskad kyuukyuu-shop där allt koster 99 yen (ca 10 kr). Skulle inte köpa kött där, men duger för bröd o så. Och för ett par dagar sen råkade jag klampa in i någon gemensam matlagningsaktivitet i köket här hemma, och fick lära mig laga lite japansk mat. Var nudelsoppa, så det är ju inte så svårt, men fick ett litet hum om vilka japanska ingridienser som behövs. Så det ska jag laga så fort jag orkar handla lite ingridienser. Jag kan ju rapportera hur det gick senare.

Den japanska maten är inte äcklig. Den är ätbar. Men jag har inte hittat något som jag känner att jag inte kan leva utan. Saknar maten därhemma lite grann, men det botar men genom att äta en jättegod pizza, vilket vi gjorde idag. (Min köttfärsså räknas inte för den har jag lagat själv och det är inte lika gott) Så nu kan jag äta japansk mat igen.

Ska lägga ut lite bilder när jag har tid, förhoppningsvis imorgon :)


Lite härlig engrish (japansk engelska) tihi. Pachinko är en typ av spelhall, kan berätta lite mera om det längre fram. Men engrish hittar man lite överallt, och man förstår sällan vad som menas.


Jag har fått en varning på min cykel, haha. Hade parkerat den på SH 3 över natten (jag bor i SH1) Det är viktigt att man parkerar sin cykel rätt. Var ganska många cyklar där med samma lapp. Och cykeln var flyttad... ungefär 5 meter bort.



Kareoke igår kväll :)

Inga kommentarer: