onsdag 18 februari 2009

Mitt första...

...och förhoppningsvis sista besök hos doktorn här i Japan har ägt rum. Jag har bihålsinflammation och det gör något fruktansvärt ont! En japan hängde med mig till doktorn som tolk. När vi kom dit var vi tvugna att ta av oss skorna och sätta på tofflor, vilket är vanligt här. Innan jag fick gå in till doktorn var jag tvungen att ta tempen. När jag visade den till japanen (kommer inte ihåg vad han hette, för jag är så dålig på namn) utbrast han förvånat: "oj!du har ju jättehög feber!!" Termometern visade 37 grader. Det visade sig att japaner har lägre kroppstempareratur, så jag fick övertyga honom att jag inte alls var döende. Annars gick allt väldigt fort, var jättesmidigt att få en doktorstid, var bara att gå dit och vi behövde knappt vänta överhuvudtaget. Inte alls som hemma i sverige. Så nu ska jag äta antibiotika i te dagar och jag hoppas verkligan att jag blir frisk till helgen. Vi ska åka till Toji utanför Kyoto på lördag och gå på loppmarknad där de säljer gamla japanska saker.

I morse vaknade jag upp av att jag trodde att ett tåg åkte förbi precis utanför fönstret. Sen insåg jag i mitt nyvakna tillstånd att det inte finns någon räls här. Det var ju jordbävning!! Den var inte så stor och varade i ungeför 15 sekunder, men man kunde känna av den. Det är rätt häftigt att få ha varit med om en jordbävning, men jag är glad att den inte var större. Det kommer med största sannolikhet komma en riktigt stor jorbävning snart. Frågan är bara när snart är, det kan vara imorgon lika gärna som om 100 år. Första veckan här fick vi information vad man ska göra och ta vägen vid en stor jordbävning. Men förhoppningsvis är det inget vi kommer att behöva uppleva. Jag kan ju lugna alla med att jag inte bor i det värst jordbävningsdrabbade området i Japan. De som var här förra terminen fick aldrig uppleva en jordbävning.

Tillbaka till det här med tofflor i japan. Här är det vanligt att inte ha skor på sig inomhus, utan man har tofflor. I det huset jag bor i tar vi av oss skorna vid dörren. När vi ska på toaletten så finns det ett par "toatofflor" man kan byta till. Så man har inte på sig samma toffler när man går runt i huset som man har när man går på toa. Det händet även att man måste ta av sig skorna när man går på restaurang. Jag har läst någonstans att om man har ett eget hem här (och inte bor som jag gör) så bör man har tofflor som gästerna kan sätta på sig. Jag gillar det här med tofflor, för jag har alltid tofflor på mig hemma i Sverige.

Det blir inga bilder idag. Jag borde ta lite bilder på rummet och huset så ni kan ser hur jag bor. Nu ska jag ligga på min futon och kolla på film och försöka att bli frisk någon gång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej syrran! Kul att du fick va med om en jordbävning, det är ju lite speciellt! Hoppas du mår bättre nu och har det bra hos japanerna. Mvh Marc

Anja sa...

Jag mår mycket bättre nu :) Och jag trivs väldigt bra med japanerna! Hoppas du har det bra därhemma!