måndag 16 februari 2009

Hemlagad sukiyaki

Idag har jag vågat mig på japansk matlagning! Men jag tar det från början. Att handla var kul för jag lyckades använda mig av mina nyvunna skills. Nämligen att fråga saker o på japanska, "kore wa sukiyaki desu ka" ("är det här sukiyaki?").Tyvärr är jag inte så snabb än, så varje gång jag frågar något kommer svaret innan jag hunnit prata färdigt. I vilket fall som helst är det bra med ja och nej frågor, för då behöver inte förvirring uppstå när de svarar. Att jag insåg att jag hade för lite pengar när jag skulle betala var inte lika kul.

Nu undrar säkert många vad sukiyaki är för något. Det är en japansk maträtt som är mycket enkel att laga, inte ens jag lyckades att misslyckas (för er som vet om mina matlagningsvanor). Man kan ha i princip vad som helst och nudlar. Och så häller man i lite sukiyaki-sås utspätt med vatten och låter det koka en stund.

Jag hade i broccoli, tofu, nån japansk rolig svamp, lök och morot.



Så här såg det ut när det var klart:



Matlagningen gick bra utan några större missöden och det smakade bra också. :)
Imorgon har jag prov i spoken japanese. Jag har precis sett någon form av logik i meningsuppbyggnad. Bättre sent än aldrig...

Inga kommentarer: