tisdag 24 mars 2009

Kyoto

De första dagarna av lovet spenderade vi i underbara Kyoto. Kyoto är en väldigt kulturell stad. Vi sov i Kyoto i fem nätter, men spenderade bara två heldagar där. Guesthouset var inte det frächaste, men det var billigt och läget var bra. Futonerna vi sov på var tunnare än mitt täcke jag har här hemma (vilket är väldigt tjockt iof), men det gick bra att sova ändå (även om jag en natt inte märkte att jag hade rullat ut på golvet). Anledningen till att det gick att sova på dessa var att jag har adrig gått så mycket i hela mitt liv! Varje dag under lovet var en smärtsam upplevelse för fötterna, efter timmar av promenerande. Tips för er som ska turista i japan: Ha bra skor!! Man går VÄLDIGT mycket.

Nog om detta. Kyoto är som sagt en kulturstad och det finns fullt med tempel och annat. Så vi var givetvis tvugna att ge några utvalda tempel en visit och även ett slott. Slottet vi såg heter Nijo Castle och ligger mitt inne i stan. Det som är lite speciellt med det här slottet är golven. När man går på trägolven inne i slottet ger golvet ifrån sig ljud. Detta var en säkerhetsåtergärd för att höra om inkräktare hade smyget sig in för att mörda. Ljudet var inte alls som jag hade föreställt mig. Det lät som elektroniskt ljud! så det tog en stund att inse att ljudet kom från golvet för varje steg som man tog.

En bit av Nijo Castle:

Slottet var omgärdat av en trädgård. Där mötte vi två japaner i traditionella kläder. Detta är en vanlig syn i Kyoto, speciellt hos kvinnor:
Vi såg även templet Kinkakuji, vilket är ett zen tempel täckt i guld. Det är omringat av vatten och natur, så det var väldigt vackert. Ett imponerade tempel som vi såg heter Fushimi inari shrine, som är tillägnad Inari, guden över ris. Det som gör detta väldigt känt är alla "torii gates" som finns och det tar cirkatvå timmar att vandra runt där. Det var lite jobbigt att vandra, för vandringsleden går upåt mot bergen, men det var det värt och jag kan rekommendera detta.
Kinkakuji:


Fushimi inari shrine och Jonas:






Ännu ett tempel vi var på heter Kamigamo - Jinja. Det är ett mycket gammalt tempel byggt 679 och templet är tillägnat Raijin, åskguden. Inte ett väldigt stort tempel, men vi fick en personlig guidning av en munk på engelska så det var trevligt. Vi var även på nishiki market, vilket är en matmarknad. Den är trevlig om man gillar ingridienser till japansk matlagning (framförallt mat speciellt för Kyoto) och japanks keramik. Jag råkar gilla japansk keramik väldigt mycket så jag trivdes väldigt bra där och köpte två handgjorda skålar. Självklart var vi i Gion också, de gamla geishakvarteren. Men det har jag för mig att jag redan berättat om, när jag var där tidigare. Jag såag ingen geisha den här gången heller...

Från Kyoto tog vi två dagsturer, en till härliga Nara med vilda rådjur som vandrar runt bland alla människor och en till Nagoya där vi var på Hounen Matsuri, en fertilitetsfestival som ingav en stark känsla av "bara i Japan". Mer om detta i kommande inlägg.

Inga kommentarer: