fredag 30 januari 2009

Att köpa cykel

Ibland kan det vara krångligt att köpa en cykel. I alla fall om man är i Japan. Idag köpte jag en cykel här. Först var jag tvungen att registrera min cykel i cykelaffären, och sen fick jag ett klistermärke på min cykel som visar att den är registerad. Det är viktigt att cykeln är registrerad här, eftersom polisen kan då kolla om man verkligen äger cykeln och att den inte stulen. För det är inte ovanligt att polisen ber cyklister visa sitt registresingsbevis och ID, för att kolla att cykeln verkligen inte är stulen. Efter cykelregistreringen var det dax att cykla till univeristet för att registrera cyklen där, så att det bli tillåtet att parkera cykeln på universitets cykelparkering. Men innan man kunde registera den, var man tvungen att leta upp en automat (som hittades efter en stunds virrvarr) och betala för att få nått kvitto. Efter detta cyklade jag hem, för att registrera min cykel ytterligare en gång o få mitt tredje klistermärke, så att jag får en parkerningplats utanför huset.

Här får man inte parker cykeln var som helst. Det finns särskilda cykel parkeringar utanför affärer och liknande. Om man felparkerar cykeln kan den bli bortförd. Då får man hämta cykeln på ett ställe. Det kostar 150 kr, sen får man på egen hand leta efter cykeln på en stor cykelparkering för bortförtda cykklar. Det roliga är att medan man hämtar sitt "parkeringstillstånd" på universitet, så har man inget tillstånd och man riskerar att bli av med sin nyköpta cykel. Men som tur var hände inte detta oss.

Nog om krångliga cykelköp. Idag var var vi på utflykt som universitet ordnat till Kyoto. Jag och en till blev guidade av två japaner. Vi var på kyototemplet och gjorde lite små ritualer för tur (kommer att lägga upp bilder senare). Jag fick även en spådom. Det kanske inte var den bästa... Jag ska få det dåligt, men sedan ska det visst bli bättre. Jag ska få 30% otur och 70% tur, så jag antar att det kunde vara värre. Jag skulle i alla fall ha tur i kärlek och det är är ju alltid nåt.

På vägen hem så tog vi såna där roliga kort, som jag inte kommer ihåg vad de heter. Man tar kort med sina vänner, sen kan man pimpa bilderna med en massa krimskrams och skriva saker på dem. Och så får man dem som klistermärken.

Imorgon ska är vi ett gäng som ska åka till Kobe. Det ska bli kul. Hoppas ni har det bra där hemma!

Inga kommentarer: